Monday 13 August 2012

BISCOTTI

Iftar ke-25


Assalamualaikum . Memang masa itu emas, berharga sangat. Setiap detik, setiap waktu ada je kerja yang Tie perlu settlekan. Tu yang tertanguh2 nak berblog ni. Tapi hari ni Tie selitkan juga masa untuk kongsikan resipi biscotti dengan kawan2 semua.
Tie memang dah belajar cara2 nak baking biscotti tapi masa tidak mengizinkan. Satu hari Hubby bawa balik sample cookies raya biscotti, Tie pun bagitau la dia yang Tie pun pernah belajar buat biscotti. Hubby tanya kenapa tak pernah try buat kat rumah. Hmmm tak terjawab mungkin nak tunggu oven besar sikit kot. (Dalam hati.) So memandangkan oven pun hubby dah beli, Tie mencuba resipi ni.


Resipi: Biscotti
Bhn2
31/2 biji putih telur
70 gm tepung gandum
60 gm castor sugar
100 gm almond nut
40gm shortening (melt)
2 gm garam


Method
Pukul telur dengan gula hingga kembang dan bertanduk. Masukkan shortening dan kacang badam. Dan akhir sekali masukkan tepung gandum, kacau hingga sebati. Ratakan didalam 7" loyang setebal 1 cm. Bakar dalam suhu 160C selama 15 minit. Biarkan ia sejuk pada suhu bilik seketika dan simpan didalam fridge selama 1 malam. Potong biscotti nipis2 dan panjang2. Bakar keesokan harinya dalam suhu 180C dalam 10 minit kalau nak ranggup dan kalau  soft2 lembut gitu bakar dalam suhu 160C dalam 10-15 minit bergantung pada oven masing2.
Selamat mencuba.
kalau dipotong nipis2 lagi rangup tapi Tie potong besar2 mewah sikit kacangnya.Rupa paras sebelum dibakar.
Tart nenas matahari Order dari wan jue. Thanks. Kawan lama MRSM KB.
Order dari Kak yatie, babysitter.Thank akak.
SALAM RAMADHAN.

2 comments: