Friday 3 August 2012

AYAM MASAK MERAH

Iftar ke-14
Gambar kelam kabut sebab dah nak habis waktu sahur


Assalamualaikum, lama juga Tie menyepi. Kalau dah kerja memang sibuk sikit tapi weekend tambah2 ada cuti nuzul Al-quran bolehlah Tie menambahkan resipi kat dalam blog ni dan boleh Tie share dengan anda semua yang sudi hinggap sekejap di blog rosywhite kitchen.
Menu Ayam masak merah ni dari blog mat gebu. So bolehlah intai2 resipi kat sini. Cik mat kita memang pandai memasak. Kalau tak ada idea nak masak apa untuk berbuka boleh refer kat blog cik mat sorang ni. Sebenarnya dah lama Tie masak menu ni tapi tak sempat nak upload dalam ni.
Ayam Masak Merah
Hari ni rasanya terlebih rajin sikit nak menulis resipi..

RESIPI: AYAM MASAK MERAH

Bhn2
1/3 ekor ayam
1 genggam kacang gajus digoreng hingga perang dan angkat, toskan
3 camca besar tomato puree
3 camca besar sos tomato
2 camca besar sos cili
2 camca besar cili kisar
1 camca besar gula melaka
garam secukup rasa
1/3 cawan air
Bhn Kisar
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah
1" halia
1 camca besar biji ketumbar
1/2" lengkuas
1/4 cawan kismis
2 biji buah keras

Method
Ayam digaul dengan sedikit serbuk kunyit dan garam. Perap sekejap dan goreng hingga masak, tak perlu garing dan ketepikan.
Panaskan minyak dalam kuali, tumis bhn kisar halus hingga harum masukkan cili kisar dan goreng hingga pecah minyak/garing. Tambah tomato puree dan masak sekejap. Masukkan sos cili, sos tomato dan kacau rata.
Tambah ayam tadi dan gaul sebati. Masukkan gula melaka, kacau dan masak dengan api sederhana hingga pekat. Rasa dan tambah garam secukup rasa. Masak sekejap dan tambah gajus.
Siap. Selamat Menjamu selera!!!
 **Gula melaka tu memang Tie dah simpan stok dalam fridge. Tie memang masak gula melaka tambah air sikit sampai dia likat dan senang untuk digunakan kat mana2 masakan atau minuman.

No comments:

Post a Comment