Sunday 26 August 2012

BISKUT MAKMUR

Syawal ke-8
Assalamualaikum kepada pengunjung2 blog rosywhitekitchen. Alhamdullillah hampir seminggu Tie beraya di kampung, sekarang tiba masanya memulakan tugas seharian seperti biasa. Biskut makmur ni sangat popular di Perlis. Balik kampung hari tu Tie request nak buat biskut makmur dengan mertua. Ibu mertua Tie memang dah tak larat nak buat biskut makmur ni, so terpaksalah Tie tanya dia dan minta mak untuk tunjuk ajar cara2 nak buat biskut makmur. Resipi memang agak2 je sebab takde sukatan maklumla resipi orang dulu2.
Biskut makmur yang siap digentel memanjang

Resipi: Biskut Makmur
Bhn2
1 1/2 kg tepung gandum-digoreng tanpa minyak sampai gebu
500 gm minyak sapi
RM2 kacang tanah yang di bakar
2 biji telur
Gula-untuk disalut pada biskut makmur
Susu pekat manis
Method
masukkan tepung minyak sapi dan telur gaul hingga sebati. Setelah adunan boleh digentel( tak perlu lagi tambah minyak sapi)
Kacang tanah dibuang kulit dan ditumbuk kasar.
Masukkan susu pekat manis pada kacang tumbuk sehingga bergentel
Adunan tepung minyak sapi tadi digentel atau bulat2kan dan masukkan adunan kacang tumbuk susu dan gentel seperti diatas.
Bakar biskut makmur dalam suhu 150C selama 20 minit dan tukar loyang depan ke belakang sambung bakar selama 20 minit. Biskut makmur akan keperangan sedikit. Keluarkan dari oven dan biarkan sejuk sebelum salut dengan gula. (Gula pasir yang diblend dan ditapis).
Boleh tukar inti kacang dengan susu, masak susu hingga pekat sampai boleh digentel. Berhati2 jika menggunakan susu, bulat2kan saiz yang paling kecil kalau saiz yang besar biskut akan merekah dan susu akan leleh keluar.
Susu meleleh keluar . Yang ni tak jadi tapi tetap habis glup!!

No comments:

Post a Comment