Wednesday 15 August 2012

CORN FLAKES MADU

Iftar ke-27

Assalamualaikum semua kawan2. Hari ni rasanya hari terakhir sempena bulan yang mulia ini bulan ramadhan Tie menulis. Nanti jumpa lagi selepas raya ya!. Resipi ini dari Blog masam manis Kak Ita. Thanks akak, kerana akak la sumber inspirasi Tie untuk memulakan atau mencebur diri dalam dunia bloggers. Murah rezki akak sebab tak kedekut ilmu. 

Satu lagi sebab Tie memilih cornflakes resipi sebab stok cornflakes kat rumah banyak sangat, so terpaksa kuatkan semangat untuk habiskan cornflakes. Ada lagi 1 kotak 1/2 tak sempat nak buat besok Tie dah pun bertolak balik kampung belah hubby (Arau). Raya ketiga insya'allah balik kelantan. Perjalanan atas kereta memang memeritkan tapi takpe balik kampung punya pasal tabahkan hati.
RESIPI ASAL BLOG MASAM MANIS
RESIPI CORN FLAKES MADU
Bhn2
Bhn A
125 gm butter
1/2 cawan brown sugar
1 cawan madu
Bhn B
1 kotak corn flakes (500gm)
1 cawan kismis
1 cawan badam cincang (almond nib)
Hiasan
mangkuk kertas kecil
ceri merah dipotong dadu
Method
Panaskan bhan A hingga cair. Setelah cair tutup api. Masukkan bhn B kedlm Bhn A dan gaul sampai sebati. Sudukan kedalam mangkuk kertas kecil dan hias dgn ceri merah. Bakar dlm oven selama 170C dlm 8-10 min. Sejukkan dan simpan didlm bekas kedap udara.
Bhn2 yang diperlukan
Bahan A
Badam cincang yang dipanggang
Kismis dan ceri merah
Pastikan bekas yang besar untuk adunan cornflakes 500gm
SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI
 Dikesempatan ini Tie ingin meminta ampun jika ada bahasa yang terkasar dan jika ada salah dan silap. Jumpa lagi di bulan syawal.


No comments:

Post a Comment