Sunday 21 October 2012

CUCUR JEJARI KETAM

Makan Pagi ....
Assalamualaikum...
Terima Kasih Kepada yang masih sudi tengok2 menu dan resipi di blog Tie. Tie bukannya apa..kalau hubby dah outstation, mami pula ada kat rumah banyak masa sikit sebab dah ada orang yang tengok2kan sikecil syed junior tu. Bolehlah bersantai didapur. Resipi ni dah lama Tie cuba dan dah ramai kawan2 blog yang dah mencuba cuma Tie yang terlambat dan post di blog rosywhitekitchen.
Resipi ni dah menjadi kegemaran anak2 Tie so Tie pun tidak melepaskan peluang untuk manambahkan koleksi resipi favourite kat rumah. tak rugikan. Lagi banyak resipi lagi menarik. Anak2 akan puji maknya suka try resipi yang best2. Kalau tak jadi diam2 sudahle...hehehe.
Jom kita tengok resipi kegemaran anak2 Tie. Tie pun dah lupa dari blog mana, tie minta halalkan dan Tie minta maaf banyak2 sangat sebab lupa nak tulis dari blog mana.

Resipi: Cucur Jejari Ketam
Bhn2
Jejari ketam 10 btg dipotong bulat2
Bawang besar saiz kecil -1 biji*
Kiub ayam -dihancurkan
Baking powder-3/4 sudu kecil
Tepung gandum-1 1/4 cawan
Serbuk Kunyit-1/4 sudu kecil
Garam-1/2 sudu kecil
Telur 1 biji*
Air 1/2 cawan-resipi sebelum ni 1/4 cawan tapi Tie lebihkan supaya sedang diadun*
Method
Kisarkan bahan * dan asingkan. Bekas yang berlainan masukkan bahan2 kering seperti tepung gandum, baking powder, kiub ayam, sebuk kunyit dan garam. Kacau sebati dan masukkan jejari ketam. Kacau. Akhir sekali masukkan bahan kisar dan kacau sebati.
Biarkan adunan di dalam peti sejuk selama 1 jam dan Goreng seperti biasa.
Selamat Menjamu selera di pagi Ahad!!




No comments:

Post a Comment